blog, دانستنی های قهوه, راهنمای خرید

درجه آسیاب برای انواع دستگاه قهوه ساز

درجه آسیاب قهوه

کیفیت قهوه در درجه اول به درجه آسیاب بستگی دارد. با این حال ، اندازه ذرات استاندارد برای پودر قهوه وجود ندارد. به طور کلی ، قهوه باید مطابق زمانی که در معرض آب جوش قرار می گیرد ، آسیاب شود. هرچه قهوه دارای سطح بیشتری باشد ، عطر و طعم ( روغن و چربی موجود در قهوه)  بیشتری هنگام عبور آبجوش از آن آزاد می شود.

این‌که قهوه درست پیش از دم‌آوری باید آسیاب شود، از اصول تهیه‌ی قهوه است. اما مهم‌تر از آن، انتخاب درجه‌ی مناسب برای آسیاب قهوه است. هر یک از ابزار و روش‌های دم‌آوری قهوه، درجه‌ی خاص خودش را می‌طلبد. به طور کلی اگر قهوه خیلی آسیاب شده باشد، آب به سرعت از آن عبور می کند و عطر و طعم قهوه به خوبی آزاد نمی شود. به همین صورت اگر قهوه دارای عطر و طعم قوی ای باشد، درجه آسیاب بسیار مناسب بوده است.

درجه آسیاب قهوه

فرنچ پرس

امروزه تهیه قهوه فرانسه با دستگاه فرنچ پرس بسیار محبوب شده است. هنگام دم آوری قهوه در فرنچ پرس، چربی ها و روغن های موجود در قهوه ، با استفاده از فیلتر فلزی آن ، فیلتر نمی شوند. در نتیجه قهوه کاملا طعم خود را حفظ می کند. برای تهیه قهوه در فرنچ پرس بهتر است از قهوه با آسیاب درشت استفاده کنید و زمان تقریبی دم آوری آن حدودا باید بین 4 الی 6 دقیقه باشد ( با توجه به طعم و نوع قهوه) .

درجه آسیاب قهوه در فرنچ پرس

موکاپات

درجه آسیاب قهوه در موکاپات

این اسپرسوساز سنتی مظهری از روش دم آوری قهوه به صورت ایتالیایی است. به راحتی می توانید این اسپرسو ساز را در خانه ، برروی حرارت قرار دهید تا یک اسپرسو عالی به شما بدهد. ایتالیایی ها به موکاپات ، “کافه تیریا” می گویند که به معنای قهوه ساز است. از آنجا که فشار تولید شده در موکاپات از 1.5 بار (bar) تجاوز نمی کند ، اسپرسو به دست آمده فاقد Caffè Crema خواهد بود. قهوه به دست آمده با موکاپات کاملا معطر است و قهوه عطر خود را به خوبی حفظ می کند. برای دم آوری قهوه در موکاپات ، قهوه با درجه آسیاب متوسط یا ریز مناسب است.

قهوه ساز فیلتری

درجه آسیاب قهوه در قهوه ساز فیلتری

اضافه کردن آب جوش برروی قهوه ، یک روش سنتی دم آوری قهوه است. ظروف مورد استفاده در این روش باید چینی یا شیشه ای باشد زیرا تنها در این صورت است که در طعم قهوه تغییری ایجاد نمی شود. برای دم آوری قهوه به صورت فیلتری ، باید از قهوه با درجه آسیاب متوسط استفاده کنید. از آنجایی که کاغذ فیلتر ، عطر و روغن های موجود در قهوه را فیلتر می کند ، طعم قهوه سبک تر خواهد بود.

اسپرسوساز

درجه آسیاب قهوه برای اسپرسو ساز

برای اسپرسو ساز ها بهترین درجه آسیاب، آسیاب ریز است. زیرا بدون این سطح از خرد شدن ، فشار مورد نیاز در پرتافیلتر ایجاد نمی شود. از طرف دیگر از آنجایی که زمان مورد نیاز برای تهیه قهوه در اکثر اسپرسوساز ها بسیار کم است، باید قهوه به صورت ریز آسیاب شده باشد. به عبارت دیگر باید از دانه ریز استفاده کرد. همانطور که می دانید هرچه آسیاب قهوه ریزتر باشد، سطح بزرگ تری از قهوه به دست می آید و زمان لازم برای تهیه قهوه کمتر خواهد بود. بنابراین برای چشیدن یک اسپرسو عالی با دستگاه های اسپرسو ساز نیاز هست از قهوه با درجه آسیاب ریز استفاده کنید.

قهوه جوش ترک

برای تهیه قهوه در قهوه جوش ترک ، به قهوه با درجه آسیاب خیلی ریز نیاز دارید. آسیاب قهوه برای این نوع قهوه ساز باید به صورت آردی و خیلی ریز باشد، به صورتی که اگر مقداری از پودر قهوه آسیاب شده را به کف دست خود بکشیم، اثر و رنگ قهوه ای بر روی پوست باقی بماند. قهوه در قهوه جوش ترک به زمان کمی برای دم کشیدن نیاز دارد.

قهوه های تازه رُست که می توانید با درجه آسیاب دلخواه سفارش دهید.

در لینک زیر می توانید انواع قهوه های تازه رست Roast را با درجه آسیاب دلخواه سفارش دهید. تمامی قهوه های موجود در سایت کافی بر اساس انواع مختلف سلیقه ها دسته بندی شده اند تا بتوانید قهوه دلخواه خود را انتخاب و از نوشیدن یک فنجان قهوه متناسب با سلیقه و ذائقه ی خود لذت ببرید.

4 نظر در “درجه آسیاب برای انواع دستگاه قهوه ساز

  1. سعید گفت:

    برای اسپرسو ساز 15 بار مدل زیگما 850 وات
    چه سایزی از آسیاب رو پیشنهاد میدید ؟
    اگه میشه به صورت عددی بگید
    چندین آسیاب رو انجام دادم اما به اون چیزی که مدنظرم بود نمی‌رسم
    فقط یکی دوبار راضی بودم از آسیابم

    1. سعید گفت:

      سلام و درود، مدل و اسم دستگاه آسیابتون چی هست؟

  2. مرتضی گفت:

    سلام من جمیلای نیمه صنعتی دارم هنوز نتونستم فوم خوب بکیرم درجه آسیاب رو نمیدونم لطفا کمکم کنید

    1. سعید گفت:

      سلام،
      فوم جمع شده روی اسپرسو باعث می‌شود خیلی خوشمزه‌تر از انواع دیگر قهوه به نظر برسد. جالب است بدانید که این فوم از گاز دی اکسید کربن تشکیل شده، این گاز وقتی درست می‌شود که قهوه در حال رست شدن هست و در حین رست شدن درون ساختار سلولی قهوه به دام می‌افتد و هنگامی که با دستگاه اسپرسو ساز عصاره قهوه را می‌گیرید به علت اینکه آب با فشار زیاد از ساختار سلولی قهوه عبور می‌کند گاز دی اکسید کربن به دام افتاده در ساختار سلولی قهوه را هم مجبور به خروج می‌کند و از آنجایی که در دستگاه اسپرسو ساز جایی برای فرار گاز نیست این گاز به صورت هزاران حباب میکروسکوپی همراه عصاره قهوه خارج می‌شود و فام روی اسپرسو شما را تشکیل می‌دهد.
      اگر خودتون دانه قهوه رو آسیاب میکنید و نمیدونید چه درجه آسیابی مناسبه دستگاه شماست یکی از ساده ترین راه ها اینه که از یکی از سوپر مارکت ها یک بسته 250 گرمی قهوه برند بن مانو مدل آرتیمان رو تهیه کنید و به مقدار ریز بودن پودر آن دقت کنید و مثل همان آسیاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *