blog, دانستنی های قهوه, علمی

4 روایت جالب درباره قهوه

4-روایت-درباره-کشف-قهوه

بعد از نفت، قهوه دومین کالا مبادله شده در جهان است که به عنوان پایه اصلی رژیم غذایی مدرن تبدیل شده است. قهوه در طول تاریخ کاربرد های زیادی داشته. در مورد سرگذشت قهوه و نحوه ی فراگیر شدن آن در دنیا روایت های مختلفی وجود دارد. در اینجا قصد داریم 4 روایت جالب درباره قهوه بیان کنیم.

چند روایت جالب درباره قهوه

1. قهوه ممکن است توسط بزهای هیجان زده کشف شده باشد

افسانه ها چنین می گویند که در کشور اتیوپی در قرن پنجم صاحب یک گله ی بز به نام کالدی هنگامی که دید بز های او بعد از خوردن برخی از انواع توت های یک درخت هیجان زده می شوند. اثرات انرژی بخش و نیرومند قهوه را کشف کرد.

کالدی این موضوع را با راهبان محلی در میان گذاشت. یکی از راهب ها ایده ی خشک کردن و جوشاندن توت ها را برای تهیه ی یک نوشیدنی مطرح کرد. آن ها توت ها را به درون آتش پرتاب کردند و پس از مدتی آن ها را در آب داغ ریختند. به این ترتیب اولین فنجان قهوه جهان نیز ساخته شد.

راهبان دریافتند این نوشیدنی آن هارا ساعت ها بیدار نگه می دارد.
در آن زمان این نوشیدنی تنها به مردان اختصاص داده میشد.

بزهای هیجان زده

روایت درباره کشف قهوه توسط یک قدیس

monk

2. کشف قهوه توسط یک قدیس

روایتی دیگر در مورد پیدایش قهوه وجود دارد. گروهی معتقدند که قهوه برای اولین بار توسط شیخی به نام عمر کشف شد. عمر در زمان تبعید از مخا (یمن امروزی) در صحرایی نزدیک اوصاب زندگی می کرد.
در یکی از روز ها پس از تحمل گرسنگی بسیار مجبور به خوردن توت هایی بود که در انواع درخت ها روییده بود. اما آن ها بسیار تلخ بودند. او آن ها را کباب کرد اما این کار فقط پوست آن هارا سخت کرد. در نهایت او تصمیم گرفت توت های کباب شده را بجوشاند.

در نتیجه ی این کار مایع قهوه ای معطری تولید شد. عمر پس از خوردن آن به طور غیر طبیعی و استثنایی انرژی اش افزایش یافته بود. کشف قهوه برای مردم عربستان آنچنان تأثیر گذار بود که پس از آن عمر اجازه یافت به وطن خود بازگردد. تا قرن ۱۶ قهوه نوشیدنی مورد علاقه در ایران، مصر، سوریه و ترکیه بود. شهرت قهوه به عنوان شراب عربی باعث افزایش زائرانی شد که هرساله به مکه میروند.

دو روایت دیگر درباره قهوه

woman drinks coffee

4. قهوه باعث ایجاد یک انقلاب اجتماعی شد

در ابتدا قهوه به عنوان یک نوشیدنی خانگی مصرف می شد. اما به تدریج مکان هایی بخصوص برای نوشیدن قهوه در سرتاسر شهر ها و روستا ها شکل گرفت.
این قهوه خانه ها به زودی به مکان هایی برای انواع مختلف سرگرمی ها نظیر موسیقی، رقص، بازی شطرنج و از همه مهم تر گفت و گو در مورد خبر های روز تبدیل شد.

پس از آن قهوه خانه ها به عنوان مدارس حکیم شناخته شدند. مکان هایی که به شما میگفت در دنیا چه میگذرد. بنابراین پیوندی بین قهوه و زندگی روشن فکری برقرار شد.

desert

3. اعتقاد بر این بود که آشامیدن قهوه گناه است

قهوه مانند الکل سابقه ی طولانی در منع، جلب ترس، و نارضایتی های مذهبی دارد.
اگر پیشوایان دینی حرف خود را در این قضیه به کرسی می نشاندند امروزه در بسیاری از کشور های جهان خوردن قهوه ممنوع بود.

نوشیدن قهوه توسط فقها و علما در مکه در سال ۱۵۱۱ ممنوع شد. این ممنوعیت به این دلیل بود که با جمع شدن مردم در این قهوه خانه ها و صحبت در مورد نارسایی های سیاسی، این امکان وجود داشت. که ریشه های حکومت وقت ضعیف شود و در نهایت از بین برود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *